Apple voegt ondersteuning voor Robotstofzuigers toe aan HomeKit in iOS 18.4

SwitchBot S10 Robotstofzuiger
Deel dit artikel:

Apple heeft in de eerste beta van iOS 18.4, die vandaag uitgekomen is voor ontwikkelaars, ondersteuning toegevoegd voor robotstofzuigers in Apple HomeKit. Via het Matter protocol is het mogelijk om robotstofzuigers die dit ondersteunen toe te voegen en deze te bedienen. Onder andere het starten en stoppen van een schoonmaaksessie kan via deze functie gedaan worden met Apple HomeKit en Siri. Onder andere de SwitchBot S10 Robotstofzuiger, die Matter ondersteuning aanbiedt als beta, kan met de beta van iOS 18.4 worden toegevoegd aan HomeKit.

ElektronicaElektronica

Lees meer over alle robotstofzuigers die Matter ondersteunen in ons overzicht.

SwitchBot S10 in Apple HomeKit via Matter

SwitchBot heeft de S10 al een tijdje geleden een update gegeven met Matter ondersteuning. Via de app kunnen gebruikers een Matter code aanmaken. Hiervoor is geen SwitchBot Hub vereist, de Matter ondersteuning werkt via WiFi. Dit zijn de stappen om een Matter code aan te maken voor de S10 en deze toe te voegen aan de Woning app van Apple:

  • Ga naar de instellingen pagina van de SwitchBot S10
  • Kies voor Matter Setup (Beta)
  • Kies ‘How to use Matter?’
  • Volg de stappen op het scherm tot de Matter code is aangemaakt
  • Ga naar de Woning app en druk op de + knop
  • Kies ‘Voeg accessoire toe’ -> Meer opties en selecteer de SwitchBot S10
  • Volg de instructies om de robotstofzuiger toe te voegen aan Apple HomeKit

Na het instellen kun je de S10 bedienen via Apple HomeKit, zowel direct als binnen je automatiseringen. Via Siri kun je momenteel enkel in het Engels je robotstofzuiger bedienen, dit werkt dus nog niet met de Nederlandse Siri.

Robotstofzuigers bedienen in Apple HomeKit

Er zijn een aantal opties beschikbaar wanneer je een Matter robotstofzuiger wilt bedienen via Apple HomeKit. Momenteel worden de volgende acties ondersteund:

  • Starten en stoppen van een schoonmaaksessie
  • Aanpassen van de schoonmaakmodus (Stofzuigen of Stofzuigen en Dweilen)
  • Modus stofzuiger: Stil, Snel, Dieptereiniging en Automatisch
  • Meenemen van je robotstofzuiger in automatiseringen en scenes

Tijdens onze test was het mogelijk om zowel via Siri als de Woning app de robotstofzuiger te starten en te pauzeren, maar wanneer we ‘Stuur naar oplaadstation’ aanklikken, wordt de stofzuiger enkel gepauzeerd, en keert deze niet direct terug naar het basisstation. Bij meerdere verzoeken in een korte tijd lijkt de robotstofzuiger ook niet altijd te reageren. Uiteraard is deze functie zowel aan de kant van SwitchBot als Apple in Beta, en zijn zulke issues te verwachten. Aannemelijk is dat dit in de publieke versie in April opgelost zijn.

Met de ondersteuning voor robotstofzuigers in Apple HomeKit heb je dus toegang tot een aantal basis opties. Voor meer specifieke instellingen, zoals het schoonmaken van specifieke ruimtes en het in kaart brengen van de ruimtes in je huis zul je nog steeds de app van de fabrikant nodig hebben. De Matter standaard zal wellicht op termijn wel nieuwe mogelijkheden bieden voor het bedienen van robotstofzuigers, maar met de vele opties en unieke features die robotstofzuigers hebben zullen specifieke apps waarschijnlijk nodig blijven.

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief van Smart Home Centre!

Even geduld a.u.b.

Bedankt voor je aanmelding!


Deel dit artikel:

Reacties

Nog geen reacties. Waarom begin je de discussie niet?

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *